Klas P/1KA

Sneeuwwitje en de 7 dwergen

Wat waren het spannende weken… Sneeuwwitje op bezoek met haar verhaal.
De spanning bleef er even inzitten want telkens vertelde ze maar een klein stukje meer van haar verhaal.

We gingen van start met een brainstorm. Waar zou het verhaaltje over gaan?! Wat waren een creatieve idee├źn!

We maakten kennis met het kasteel en de koningin met haar toverspiegel. Sneeuwwitje woonde daar ook en deed allemaal klusjes. De prins hoorde haar zingen en was verliefd.”

  • een kasteel maken in de klas
  • een toverspiegel maken (focus: tellen van x-aantal diamanten)
  • verkleden als sneeuwwitje, koningin, prins, toverspiegel
  • prinsessenspel (focus op tellen)
  • zichzelf tekenen op een spiegel
  • spel: spiegeltje spiegeltje aan de wand… (dramatiseren)
  • dramatiseren van het stukje verhaal
  • Verhaal uitspelen met de popjes in het kasteeltje
  • samen met de juf het verhaal naspelen in de hoeken
  • gesprek: wanneer was ik eens de koningin (jaloers, humeurig) – prins (verliefd, verwonderd) – sneeuwwitje (lief, behulpzaam, altijd blij)
  • tellen: waterputspel = hoeveel emmers water moet ik halen?

Daarna hoorden we over de jager en het bos

  • Dramatiseren van het stukje verhaal
  • Uitspelen van het verhaal met popjes

Uiteindelijk werd Sneeuwwitje door de bosdieren naar het huisje van de dwergen gebracht. Ze maakte kennis met de 7 dwergen

  • gesprek: Welke dwerg ben jij? (talenten)
  • Gesprek: Wanneer was je eens een welbepaalde dwerg?
  • We maakten een diamantenmijn en dwergenhuis in de klas.
  • Dramatiseren van de dwergen in de mijn
  • Dramatiseren van het stukje verhaal
  • Met welke dwerg identificeer ik mij? – schilderen met waterverf
  • telspel: hoeveel diamanten hakte ik uit de mijn?
  • Themalied: wij zijn de 7 dwergen – aanleren
  • Op zoek naar aantal diamanten in de zandbak (focus tellen)
  • Tellen: afwasspel – hoeveel borden/… moet ik afwassen?