Klas 2/3KD

Ik ga naar de winkel en neem mee…

Enkele weken voor de vakantie werkten we rond het thema de winkel.

Hierbij werkten we rond hoeveelheden vergelijken en sorteren. We gebruikten hierbij de begrippen veel, weinig, niets, evenveel, gelijk, meer, minder, …. We probeerden ook hoeveelheden tot 6 onmiddellijk te herkennen zonder te tellen.
Daarnaast onderzochten we ook het begrip ‘geld’ en onderzochten ‘hoeveel iets kost’ door actief ervaringen op te doen zoals bij winkelen of winkelspel. We gebruikten hierbij de woorden kopen, betalen, verkopen, geld, prijs, duur, goedkoop, euro, …
Tot slot moesten de kleuters ook gericht waarnemen/ gericht kijken en boodschappen schriftelijk vastleggen met een combinatie van beeldende elementen, letterachtige vormen en/ of letters. Wat deden we allemaal binnen het thema?
– Brainstorm voorkennis thema ‘de winkel’ –> woordweb maken met eigen geschreven woorden en tekeningen
– Drama: toneel gespeeld door de juffen: wat kan wel/ niet in de supermarkt?
– Wero: rondleiding in de supermarkt + nagesprek (zie vorig blogbericht)
– Wero: inrichten van een eigen klas- supermarkt + een naam bedenken
– Beeld: Schilderen van een 2D winkel op het raam aan de hand van een dobbelsteen.
– Aanbrengen van onze winkelwachtmand
– Wiskunde: sorteren van verpakkingen: wat hoort bij elkaar?
– Wiskunde/ beeld: prijskaartjes maken: woorden schrijven, afbeeldingen zoeken of tekenen en prijs bepalen
– Wiskunde/ beeld: boodschappenlijstjes maken en gebruiken in onze klas- supermarkt
– Wero: boodschappen doen en betalen in onze klas- supermarkt
– Wiskunde: boodschappen betalen aan de juf: evenveel centjes betalen
– Wiskunde: welk product kost meer/ minder?
– Beeld: een barcode maken en cijfers onder schrijven
– Beweging: boodschappenrace op de speelplaats met winkelkarretjes
– Wiskunde: boodschappenspel met draairad: wie verzamelt als eerste 10 boodschappen? Boodschappen bijdoen en wegdoen.
– Wiskunde: matrixen rond hoeveelheden
– Spel: boodschappen doen
– Spel: haal het product in de juiste winkel
– Spel: welk product is verdwenen uit de winkelkar?
– Spel: ik ga naar de supermarkt en ik neem mee … ?
– Taal: themawoorden schrijven en naleggen met letterblokjes
– Taal: interactieve taalmat met vragen over het supermarkt
– Taal: zoekplaten in thema
– Taal: luisteren naar verhalen over het thema
– Muziek: themalied ‘boodschappen doen’
– Winkel bouwen met verschillende soorten blokken en inrichten met producten
– Plasticine
– Themaboeken
– Strijkparelen met themakaarten
– Werkboekje maken
– Krullenbol in het thema
– Aanbrengen letter/ klank ‘B’ van Boodschappen/ Betalen + verwerking in ons letterboekje
– …

Op het einde van het thema gingen we opnieuw naar de supermarkt. Alles wat we in de klas hebben geleerd moesten de kleuters nu zo zelfstandig mogelijk proberen uitvoeren. Voor we vertrokken maakten we een boodschappenlijstje om cake en chocolademousse te maken in de klas. We mochten niet vergeten om een boodschappen tas en onze portefeuille mee te nemen.
In de winkel mochten de kleuters zelf hun boodschappen zoeken en in ons mandje leggen. Aan de kassa mochten we betalen met juf haar centjes.

Tot slot maakten we met de gekochte boodschappen heerlijk chocolademousse en cake. Amai, wat hebben we heerlijk kunnen smullen!

Hieronder vind je onze sfeerbeelden.