Dinsdag 29 april
Na de paasvakantie (donderdag 24 april) startten we met het eerste leesmoment. De tutors kregen voor de paasvakantie van juf Laura enkele lessen basistraining waarbij ze goed voorbereid werden op hun “tutormomenten”. De tutees uit 1A zijn met 17; daarom hebben 2 tutees uit 1A 2 tutors uit onze klas omdat wij met 19 kinderen zijn in onze klas. De tutors halen hun tutee op en brengen die na het lezen weer terug naar hun klas. De leesgroepjes zitten verspreid in onze klas (4A) ofwel bij mooi weer (zoals vandaag) buiten. De tutors hebben een leeskaart waar er een hele reeks aandachtspunten op staan. Elke week nemen we een ander aandachtspuntje bvb.: “We letten op het leestempo: niet te traag maar ook niet te snel, om het verhaal mooier te laten overkomen”, of “We letten op onze leestoon: met onze stem maken we het spannend, droevig… zodat het boeiend wordt om naar te luisteren”. De tutors doen hun uiterste best om deze leesmomenten voor de tutees zo boeiend mogelijk te maken door vragen te stellen, hulp te bieden en de aangeleerde strategieën toe te passen. Soms wordt er een moeilijk woord opgezocht in het juniorwoordenboek. Dan kijken de tutees heel verwonderd en geïnteresseerd hoe de tutor hierbij te werk gaat… Na het lezen vullen de tutors de leeskaart in en wordt er een smiley ingekleurd. Hierbij wordt er rekening gehouden met het gekozen aandachtspunt van dit leesmoment. De tutors houden ervan om hun tutees te verrassen met een mooie sticker of stempel die ze zelf meebrachten van thuis. Dit vinden de eersteklassertjes natuurlijk bijzonder leuk en de vierdeklassers zijn heel fier om eens “juf” of “meester” te mogen zijn!! Op het einde van het schooljaar sluiten we het tutorlezen af met een gezelschapsspelletje of een knutselmoment ofwel, bij mooi weer, samen met de eersteklassertjes spelen in de speeltuin. Hieronder kan je de foto’s bekijken van vandaag (dinsdag 29 april).
















