Klas 4LA

Dinsdag 18 oktober

Deze namiddag brachten we met de 3 vierdes een bezoek aan het gemeentehuis in Olsene. Het is een zeer groot gebouw dat bestaat uit het gelijkvloers, één verdieping en een kelder. Als je binnenkomt in het gemeentehuis, zie je een lange, brede gang met een lange infobalie waar de inwoners tijdens de openingsuren terecht kunnen voor informatie. 

We kregen een warme verwelkoming van de enthousiaste burgemeester Simon Lagrange. Hij stond ons al stond op te wachten aan de raadzaal. Hij was zeer vriendelijk en was blij ons te zien! Hij droeg ook zijn 3-kleurige sjerp. In de raadzaal stonden de tafels in een kring. We mochten zitten op de stoelen. Er waren 26 stoelen bij de tafels (25 voor de gemeenteraadsleden en 1 voor de gemeentesecretaris die tijdens de maandelijkse gemeenteraadszitting het verslag maakt). Op de hoge, witte muren zijn er 3 gedichten geschreven door Paul Demets, een dichter uit Olsene. Hij schreef deze speciaal voor de opening van het nieuwe gemeentehuis in juni 2014: één voor Roger Raveel ("Kringen"), één voor Gaston Martens ("Paradijs") en één voor Modest Huys ("Stralen"). Dit zijn 3 bekende kunstenaars uit Zulte. Deze gedichten verwijzen dan ook naar de werken van deze 3 kunstenaars. De burgemeester gaf ons uitleg over de gemeentefusie, over de verkiezingen en over de gemeentelijke diensten. We mochten hem ook veel vragen stellen. Hij nam ruim de tijd om ze allemaal te beantwoorden! Zo kwamen we te weten dat zijn zoontje bij ons op school zit in het 3de leerjaar, want de burgemeester woont zeer dicht bij de school, nl. in de Limnanderdreef. Om hem te bedanken, gaven Lars en Odelien een doos pralines voor alle personeelsleden van het gemeentehuis.

Toen was het tijd om eens de verschillende diensten te verkennen. Elke klas startte op een andere gemeentelijke dienst met de rondleiding. Terug op weg naar de lange, brede gang, zagen we een muur met daarop woorden en pijltjes in 4 verschillende kleuren: rood (Grondgebiedzaken), blauw (Interne zaken), groen (Externe zaken) en paars (Bestuurszaken). Dit zijn wegwijzers voor de mensen. Alles bevindt zich op de verdieping, behalve de Externe zaken. Achter de infobalie zie je, evenwijdig met die lange gang, een grote open ruimte met o.a.de bevolkingsdienst en de burgerlijke stand. Achter deze diensten bevinden zich kleinere, gesloten ruimtes die van elkaar gescheiden zijn door glazen deuren waardoor je kan kijken. Op elke deur staat de naam van de dienst in de juiste kleur. Deze ruimtes zijn niet toegankelijk voor het publiek, maar enkel voor de bedienden die administratief werk uitvoeren. Wij mochten daar wel een kijkje nemen! Zo bezochten we op de benedenverdieping de dienst burgerzaken (waar we informatie over een Kids ID, een reispas, een rijbewijs,... ) en de dienst vrije tijd (waaronder de cultuurdienst). Op de bovenverdieping brachten we een interessant bezoek aan de personeelsdienst, de dienst milieu en natuur en de financiële dienst (waar een meneer ons vertelde over de inkomsten en uitgaven van onze gemeente). Er was helaas geen tijd meer om naar de dienst ruimtelijke ordening te gaan. Alle personeelsleden deden hun uiterste best om ons zoveel mogelijk informatie te geven. We hebben veel bijgeleerd over het bestuur van onze gemeente! In de klas bekeken we ook al eens het mooie promotiefilmpje dat ook op de website van Zulte te vinden is. Dit toeristische promotiefilmpje (2 minuten) bevat luchtbeelden (gemaakt vanuit een drone) van de mooiste plekjes en de belangrijkste bezienswaardigheden in de gemeente Zulte. Als aandenken kregen we allemaal nog een leuk en vooral praktisch geschenkje: een klein meetlatje (van 20 cm) met daarop het logo van Zulte. Dat zullen we zeker goed kunnen gebruiken in de klas of thuis!

Bedankt iedereen voor deze leerrijke en gezellige namiddag!! Benieuwd naar de foto's?

Dinsdag 11 oktober

Voor de les muzische evaluatie had de juf alle kunstwerkjes op het bord gehangen. We waren allemaal benieuwd wat we gekozen hadden ter vervanging van het spookachtige figuurtje op de originele versie van Edvard Munch. Er was veel variatie: een panda, een beer, Jommeke (stripfiguur), Spongebob, een Minion, een voetballer ... Ook de gebruikte technieken kwamen aan bod: wie had oliewaskrijtjes/ waterverf/stiften/kleurpotloden of een combinatie van deze technieken gebruikt? Tijdens deze klassikale bespreking mochten we ook onze eigen mening verwoorden: niet alleen over het resultaat van onze klasgenoten, maar ook over ons eigen werk. In zulke lessen komt het vaak voor dat we ons eigen werk niet mooi vinden, maar dat  het volgens iemand anders wel heel geslaagd is! Zo zie je maar dat meningen heel wat kunnen verschillen van elkaar. We evalueerden ons kunstwerkje door er een sticker op te kleven bvb.: Dit vond ik leuk/niet leuk; hiervoor deed ik mijn best,... Tot slot mochten we ook een sticker kleven op het werk van een klasgenootje. Hier stond op: "Dit heb jij mooi gedaan! Van...".  En terecht! De resultaten waren prachtig!! Enkele “kleine” kunstenaars poseerden dan ook heel trots voor de camera. Je kan hun kunstwerkjes hier bewonderen! Kijken jullie mee?

Dinsdag 11 okober

Vandaag leerden we hoe we aan de hand van coördinaten en de legende iets (bvb. een openbaar gebouw, een bos ...) kunnen terugvinden op de kaart van onze gemeente Zulte. Na de klassikale uitleg van de juf aan het bord mochten we per 2 de oefeningen in het werkbundeltje maken. Om ons een beetje voor te bereiden op de toets mogen we binnenkort allemaal zo’n grote kaart van Zulte meenemen naar huis om te oefenen. Op de foto’s zie je ons aan het werk.