Klas 4LA

Dinsdag 27 september

In de instaples van blok 2 werkten we opnieuw in heterogene groepjes: op de foto’s kan je zien hoe de kinderen elkaar helpen met de oefeningen in het rekenboek. Was er een oefening juist, dan kregen ze een kaartje met info van de griezelfiguur die bij hun gemaakte oefening stond. Het doel was om de 8 kaartjes met de griezelfiguren te verzamelen. Toen was het tijd voor een quiz, maar eerst moest iedereen in het groepje de info stil lezen over de griezelfiguren die op de kaartjes stond. Tijdens de quiz mochten ze niet kijken naar de kaartjes. De juf las een uitspraak voor en wij moesten raden over welke griezelfiguur het ging.

Donderdag 22 september

Deze namiddag maakten we in de les beeld elk een mini-kunstwerkje. We tekenden ons ontwerp op een klein tekenblaadje dat deel zal uitmaken van de groepsopdracht rond het jaarthema “We vliegen erin!”. We kozen niet voor vliegtuigjes, maar we lieten ons inspireren door enkele kunstwerken van David Fleck met luchtballonnen die over steden en landschappen vliegen.

David Fleck is een Schotse kunstenaar die architectuur studeerde in Aberdeen en later ook in Glasgow. Na zijn studie kreeg hij meer en meer interesse in illustratie en kunst en begon met het ontwerpen van T-shirts voor bepaalde modemerken. Illustratie is nu de belangrijkste focus van zijn werk met een bijzondere interesse voor kunstprints, muurschilderingen, publiciteit (ontwerpen van kaften voor boeken). Hij werkt vanuit zijn studio in Glasgow. Hij tekent graag landschappen (vooral Schotse) en stadsgezichten van internationale steden (New York, Edinburgh, Parijs, ...) met hun opvallende architecturale kenmerken. Ook denkbeeldige plaatsen (fantasie). In 2012 hield hij zijn eerste tentoonstelling in de Red Door Gallery in Edinburgh: een collectie illustraties van steden met hun bekende gebouwen (Eiffeltoren in Parijs, ...).

De les beeld bestaat telkens uit 2 fasen: eerst beschouwen, daarna creëren.

Beschouwen: We maken kennis met een kunstenaar en we proberen er achter te komen wat hij/zij met het kunstwerk wil zeggen en wat voor betekenis het heeft.
We proberen ook een eigen mening bij die kunstwerken te vormen. (Wat zie jij in het kunstwerk? Vind je het mooi?).

Creëren: Dan gaan we zelf aan de slag in de stijl van de besproken kunstenaar.

We gebruikten (kleur)potloden en fijne stiftjes. Sommige kinderen brachten ook glitterstiftjes mee van thuis. We moesten heel fijn en nauwkeurig tekenen! Om het geheel een beetje persoonlijker te maken, zal de juf in de mand van 1 luchtballon op elk kunstwerkje nog een fotootje kleven van het gezicht van elk klasgenootje. Zo zal iedere toeschouwer kunnen zien wie tot onze klasgroep behoort en wie de ontwerper is van het mini-kunstwerkje!

Al deze prachtige werkjes zal de juf op 1 groot houten paneel (met beschilderde achtergrond) kleven. Alle panelen van elke klas zullen te bewonderen zijn in de gang van het leraarslokaal en het bureel van meneer Geert. Al benieuwd? Bij 'Lees meer...' krijg je nu al een voorsmaakje!...

Ondertussen luisterden we verder naar het prachtige verhaal van “Matilda" geschreven door... niemand minder dan de bekende Britse auteur Roald Dahl!

                                      

                                                                                                   "Voyages over Paris"

David Fleck:

"For me, every illustration is a playground of discovery, 

a world of stories waiting to be uncovered and shared."

Donderdag 8 september

Vandaag hebben we in de les beeld kennis gemaakt met een kunststijl uit de jaren vijfig/zestig nl. POPART. Dit betekent: "Popular Art" en is een stroming in de moderne kunst. Het is tegelijkertijd ontstaan in het VK en in de VS in het midden van de jaren vijftig. Alledaagse gebruiksvoorwerpen (bvb. de blikken Campbell's soep geschilderd door Andy Warhol) werden vanaf dan aanvaard als motieven in de kunst. Eén van de bekendste Popartartiesten was Andy Warhol. Hij maakte o.a. het beroemde portret van Marilyn Monroe en het kunstwerk met de afbeeldingen van blikken Campbell's soep of van flesjes Coca Cola. Hij gebruikte felle kleuren waarbij hij vaak 1 detail accentueerde door hetzelfde kleur te gebruiken als de achtergrond. Wij mochten onze foto met stiften kleuren in Popartstijl. Op het einde van de les mochten we raden van wie welk portret was.Ondertussen luisterden we verder naar het verhaal van Matilda naar het boek van Roald Dahl. Wie klaar was, mocht verder werken aan het 'tapijtje': kleuren en naaien.

Geniet van de foto's bij 'Lees meer'!