Donderdag 9 september

Deze namiddag trokken we naar de bieb. Carine, de bibliothecaris, vertelde ons eerst iets meer over de leesjury (= de nieuwe naam voor kinder- en jeugdjury). Om hier aan deel te nemen moeten we ons inschrijven aan de balie van de bieb. We moeten in totaal 8 boeken lezen en telkens een soort verslagje maken van ons gelezen boek. Alle verslagen van de boeken die gelezen werden door kinderen van het 4de leerjaar worden bewaard in een rode map. Na het lezen van het laatste (= 8ste) boek, krijg je een ander formulier waarop je met een cijfer van 1 tot 8 mag aanduiden welke boeken je het liefst gelezen hebt. Na de paasvakantie wordt deze wedstrijd afgesloten en wordt dan het favoriete boek van alle deelnemende lezertjes van Vlaanderen bekend gemaakt. Ze vertelde ons ook dat je een boek kan opzoeken op de computer (in de biebcatalogus) of door naar “Bieblo” te surfen. Na deze uitleg legde Carine ons uit hoe we in de bieb informatieve boeken (= weetboeken) kunnen opzoeken. Dit kan door te kijken naar de kleur van het etiket en het symbooltje op de rug van het boek. We oefenden dit in spelvorm. We werden in 4 groepjes verdeeld. Carine gaf ons een mondelinge opdracht bvb.: "Ik zoek een weetboek over spinnen." Elke groep kreeg een blad met daarop de namen van de thema's van de weetboeken. Elk thema heeft een eigen kleur en ook nog allerlei onderverdelingen. We moesten eerst kijken naar het thema en dan naar de ondertitels. Daarna moest telkens 1 kind van een groepje (degene wie het eerst het juiste antwoord luidop zei) het juiste kleur van het thema zoeken in de boekenrekken van de bieb. Door te kijken naar de titel en naar het symbooltje op de rug van de boeken, vonden we het gevraagde boek. Vooraleer het boek aan Carine te tonen, moesten we een 'wijsneus' zetten op de plaats waar we het boek gevonden hadden. Als iedereen een boek had, moesten we in een grote kring staan en ons boek doorgeven aan het klasgenootje dat links van ons stond. Die moest dan het boek terug op de juiste plaats in de rekken zetten (naast de 'wijsneus'). Na deze inoefening mochten we per 2 werken. We kregen een kaartje met daarop een opdracht bvb. "Zoek een weetboek over de schilder Magritte." We mochten kiezen hoe we te werk gingen: door onmiddellijk in de rekken te gaan kijken (bij de juiste kleur!) ofwel door het op te zoeken met de computer. Het was niet altijd even gemakkelijk om het juiste boek te vinden, maar we hebben toch veel bijgeleerd! Daarna mochten we boeken lenen om naar huis mee te nemen. Na het kiezen van boeken, vertelde Carine, de bibliothecaris, ons in de buitenlucht op het gras onder de notenboom, een stukje van het spannende sprookjesverhaal: "Ali Baba en de 40 rovers". De juf zal later het vervolg lezen in de klas. Dankjewel Carine voor deze prettige en leerrijke namiddag! We hebben er van genoten!! En ook een dikke pluim van de juf voor het goed luisteren en het enthousiast uitvoeren van de opdrachten!! Op school mochten we onze speeltijd inhalen: onze koek opeten en spelen of lezen in een biebboek. Bij ‘Lees meer...’ kan je de foto’s bekijken.

Voor wie extra uitleg wil over de werking van Bieblo, kan surfen naar dit kennismakingsfilmpje op YouTube:

"Op zoek naar een boek naar in de bieb? Bieblo!" (6-11 jaar)

https://www.youtube.com/watch?v=s59rAYLGWp8&t=34s