Op een maandagmorgen lag er een grote zak voor onze deur. We waren heel nieuwsgierig. Van wie zou deze zijn en wat zit er in? We raden eerst van wie het zou zijn, en wat er zou inzitten. We dachten onmiddellijk aan zwarte Piet maar die was nog een beetje te vroeg. Uiteindelijk mochten we kijken en zagen we al snel wat er in zat.

Er zatten kranten, tijdschriften, reclameblaadjes,… in.

Maar he? Er zat ook post in voor onze klas. Een brief van Postpiet. Hij heeft een groot probleem, hij is ziek en kan de brieven niet meer ophalen en rond brengen en vroeg onze hulp.

We gingen onmiddellijk op zoek wie ons kan helpen wat we allemaal moeten doen om een goede postpiet te zijn. We keken naar het verhaal van de postbode, die bracht wegwijs in wat we allemaal moeten kunnen en doen.

Daarna schreven we snel een brief terug en deden we hem op de post. In de schoolomgeving gingen we op zoek naar de juiste brievenbus voor de post.

Daarna kregen we al snel antwoord maar we hadden een probleem. We konden hem niet lezen want het was met allemaal sint tekeningetje/ symbolen en geen lettertjes te zien.  

Gelukkig zit er een briefje bij om de figuurtjes te kunnen ontcijferen. Elk figuurtjes staat voor een lettertje. Snel beginnen we elke opdracht te ontcijferen en daarna proberen lezen wat we moeten doen..

Eindelijk klaar! Postpiet gaf ons 5 opdrachten om een super Postpiet te worden.

  1. MAAK JE EIGENPIETENPOSTPET 
  2. MAAK JE EIGEN BRIEVENBUS
  3. LEER HET DANSJE AAN VAN DANSPIET 
  4. MAAK EEN TOVERWENSKAART
  5. KLEUR/MAAK EEN TEKENING VOOR SINTERKLAAS EN VERSTUUR ZE MET DE POST?

We onderzochten verder hoe we een goede postpiet konden worden. We maakten een turnzaal waar we ons fit konden sporten, we telden mee af met onze briefjes met iedere dag een opdracht, we informeerden ons hoe een postbode en koerier werkt. Daarna gingen we zelf aan de slag in onze klas.

We schreven ook brieven in geheimschrift, we maakten postkaarten, we leerden het adres schrijven, we maakten onze eigen postzegels, we verstuurden brieven naar anderen in de klas, we maakten een algemene brievenbus voor post voor onze klas, we maakten een pietenpostmuts, we keken hoeveel onze brief woog, hoeveel postzegels we er moeten opkleven,….

En plots was het zover daar stond de koerier met ons eerste pakje. We keken even heel goed hoe ze eruit zag, wat ze allemaal meehad, hoe we konden weten voor wie het was. En je raad het nooit maar het was een pakje van de Sint en er stond er op “ALLEEN VOOR DE BRAVE KINDJES VAN 2/3 KE”

Gelukkig bestaan er alleen maar brave kindjes in 2/3KE waardoor we het al snel mochten openmaken en er zaten heerlijke koekjes in, mmmm, daar smulden we iedere dag eentje van.

Op donderdag 2 december was het tijd om onze schoen klaar te zetten van onze schoen. De dag erna zagen we al snel aan onze deur dat hij was langsgeweest. Zijn zwarte roethanden waren overal te zien, en aan onze schoen had postpiet veel lekkers nagelaten.

Als slot genoten we van de online Sint en zagen we onze vriendjes die thuis zaten. Wat een prachtige ontmoeting.

265988228 1872082432995796 9046190309076205487 n

Wat hebben we nog gedaan:

  • Krullenbol: Pakjestoren
  • Een pakje doorgeven
  • Zelf een pakje naspelen.
  • Doe zwarte piet na (dirigentje)
  • Volg het juiste pakje met domino stenen.
  • Woorden namaken met letterkoekjes
  • Aanbrengen van letter P:
  • Sorteren van brieven.
  • Wenskaartje maken voor de bewoners van het rusthuis.
  • Spelen in het postkantoor.
  • Voorlezen in de woonkamer van de sint
  • Bouwen in de bouwkamer van de sint
  • Maken van een eigen brievenbus.
  • Waarneming van de kledij van de Sint en pieten geleverd door de koerierdienst BOL.Com
  • Speelgoed verkopen in de speelgoedwinkel van de Sint.
  • Ontcijferen van geheime woorden.
  • Rijmspel van Sinterklaas
  • Start vieren van onze adventskalender.
  • Media: Dag sinterklaasje
  • Beweegverhaal: waar is het boek van Sinterklaas en cadeautjes uitdelen.
  • Posten van verschillende brieven.
  • Strijkparelpatronen namaken van de Sint.
  • Dansje voor de Sint.