De kermis was in het dorp en dat hebben we geweten. Jantje Plezantje koos op zijn verjaardag om eens een bezoekje te brengen aan de kermis. Eens gaan opsnuiven wat we allemaal konden doen. De tjeepkes waren open. Een paar vriendjes van onze klas stelden de vraag aan de kermishouder of we gratis een ritje mochten doen, maar jammer genoeg zat dit er niet in. Gelukkig mochten en konden we wel een bezoek brengen aan de grote reuzen.

Wat hebben we allemaal gedaan?

  • Bezoek aan de kermis
  • Brainstorm over de kermis wat is er allemaal aanwezig, wat weten we over de kermis,…
  • Vertellen over onze eigen kermiservaringen en firtelervaringen.
  • Samen opbouwen van een kermis volgens de beertjes van Meichenbauw.
  • BO: Het maken van oliebollen.
  • BO: Maken en toveren van suikerdrankjes.
  • Verhaal: Ivo op de kermis
  • Verhaal: Geen kermis voor Sam
  • De kermis in de klas opbouwen.
    • Maken van een draaimolen
    • Bollo smitto: Het plaatsen van de blikjes in de juiste volgorde en daarna omgooien.
    • Eendjeskraam
    • Botsauto’s: het maken van auto’s naar botsauto’s.
    • Spookhuis
    • Darts met balletjes
    • Oliebollen/ frietkraam
    • Ring werpen
    • Lunapark met grijpers.
    • Bowlingspel
    • Trampoline
    • De rups
    • ….
  • Winkel verkopen en groepjes maken van 3 – 5 oliebollen/ frietjes.
  • Het nadoen van de publiciteitsstoet à gooien en vangen en uiteindelijk moeten we de snoepjes verdelen en mag iedereen 2 snoepjes houden.
  • Snoepjes tellen in groepjes van 10
  • Snoepjes verdelen in groepjes van 3
  • Snoepen verdelen over de 3 klassen.
  • Matrix rond de kermis.
  • Mix en koppel van getallen
  • Getallenrij maken en de juiste cijfers bij elkaar leggen.
  • Rangtelorde van de botsauto’s
  • Liedje aanbrengen: Kermis
  • Bewegingstussendoortje samenwerken: De bal moet naar de overkant met onze voeten zonder op de grond te vallen.
  • Techniek en samenwerken: onze ballon moet van de ene hoek naar de andere kant. Hoe kunnen we dit oplossen?
  • BO: Vouwen van een botsauto via een stappenplan.
  • ZS: kleuren volgens code.
  • De gezamenlijke kermis: spelen op de kermis en puntjes verzamelen en turven.
  • En we sloten onze kermis af met het maken en opeten van heerlijke popcorn.
  •  ...

Veel kijkplezier! 
Groetjes
Jantje Plezantje en juf Lien